Naše další projekty:

Zpět na stránku Soutěž Mléko a my 2018 Soutěž Mléko a my 2018

Mléko a já - pracovní tabulka - vysvětlivky článek

Jedním z nových témat letošního ročníku soutěže Mléko a my 2018 je kapitola Mléko a já.

Cílem je uvědomit si, jak důležitou roli hraje mléko a mléčné výrobky v našem jídelníčku. Jak často některou z jeho složek používáme pro přípravu běžných pokrmů.  
Dále je to i kontrola výživových doporučení - 3 porce mléčných výrobků za den.
(Pozn.: o tom, co je to porce se věnujeme v článku zde, kolik porcí z dalších skupin potravin jíst v rámci pestrého jídelníčku školáka najdete ZDE.)

Navržený způsob sledování:
Týden monitorovat jídelníček a sledovat konzumaci mléčných výrobků.
Doporučujeme zapisovat mléčné výrobky, ale i konkrétní jídla, která mléčné výrobky obsahují s upřesněním.
Příklady: palačinky – mléko, koláč s tvarohem – tvaroh, puding – mléko, špenát – smetana, pizza – sýr, vaječná pomazánka – tvaroh, polévka – smetana, ochucený jogurt, krabička mléka, cottage, sklenice kefíru …… nebo jen tvaroh na koláči, sýr na těstovinách, sýr  v chlebu, máslo na housce, mléko v kakau.
(Pozn.: uvědomujeme si, že mléko v kávě není porovnatelné množství s kelímkem jogurtu, ale v tabulce jde o shrnutí, kde všude mléko a mléčné výrobky konzumujeme a zda to celkově lze označit za tři porce za den. Je jasné, že dá-li si maminka 3x za den kávu s mlékem a jinak žádný mléčný výrobek, tak to rozhodně nejsou 3 porce.)
Budete-li zapisovat  pouze názvy mléčných výrobků – jogurt, sýr, tvaroh, smetana…   zajistíte tím sice kontrolu počtu mléčných výrobků za den, ale tabulka nebude příliš edukativní ve smyslu objevování mléčných výrobků v jídlech, které jíme. Při vyhodnocení si žáci nebudou schopni vybavit, v čem uvedený mléčný výrobek konzumovali, a tak těžko stanoví, zda šlo o plnohodnotnou porci.

Tabulky jsou připravené ke stažení a tisku zde. Barevné provedení, černobílé provedení.

Vyhodnocení:
První část vyhodnocení si provádí žák samostatně – kontroluje na každém řádku, zda v daném dni měl alespoň 3 x mléčný výrobek. Pokud na řádku najde alespoň 3 záznamy, označí tento smějícím se žlutým smilíkem.
Druhá část vyhodnocení se týká již celé skupiny – třída, družina, rodina atd.
Jíme dostatečné množství mléčných výrobků nebo je třeba jejich četnost nebo množství navýšit? Doporučujeme také povídat si – kde všude si žáci všimli, že mléčné výrobky jsou obsaženy, zda se zajímali o recepty, způsob přípravy, co je překvapilo a zda něco změnili.

Jak reagovat, když se mléčné výrobky budou vyskytovat méně než 3 x ve dni na pracovním listu?
- ujistit se, zda pro tento stav je zdravotní důvod – intolerance nebo alergie na některou složku mléka a mléčných výrobků. V tom případě doporučujeme tento pracovní list vůbec nevyplňovat nebo navrhnout ať si zaznamenají, co mají z jídelníčku vyřazeno, zda některé mléčné výrobky mohou konzumovat a proč, jak se stravují a čím případně nahrazují mléko a mléčné výrobky, aby měli dostatečný zdroj vápníku – obohatí i ostatní o tuto zkušenost
- zkontrolovat skladbu a doporučit den po dni – jaké mléčné výrobky a kdy je vhodné zařadit (jako součást snídaně, dopolední nebo odpolední svačiny a také jako druhá večeře, kdy nejsou doporučovaná sacharidová jídla). Nechat spolužáky, kteří mají 3 porce za den ve svých tabulkách splněny, aby poradili, jak toho dosáhnout.
- apelovat na konzumaci co nejméně ochucovaných a přislazovaných – mléko, jogurt, zakysané mléčné výrobky, čerstvé nebo tvrdé sýry, začít si připravovat pomazánky doma …. (recepty ZDE)

Jak reagovat, když se mléčné výrobky budou vyskytovat častěji než 3 x za den?
Vše je o rovnováze a strava má být rozmanitá, prospěšnost mléka a mléčných výrobků je nesporná a není třeba řešit např. 4 porce za den, avšak pokud by někdo např. uvedl 10 plnohodnotných porcí denně, je třeba:
- zvážit velikost porce – sýr na těstovinách nebo smetana v polévce, není stejné, jako porce mléka nebo jogurt
- podívat se na skladbu uváděných mléčných výrobků a motivovat k co nejméně dochucovaným a přislazovaným produktům – víme, co dětem chutná více
- apelovat na pestrost jídelníčku školáka ve smyslu jiných kapitol jídelníčku – zejména zelenina a ovoce, obiloviny, vejce, ryby, luštěniny – opět viz tabulka Moje jídlo 
- mléčné výrobky jsou bohatým zdrojem dobře využitelného vápníku, který má být v organismu ve správném poměru s hořčíkem. Pokud tedy konzumuji více mléčných produktů, v jídelníčku by měly být zastoupeny i potraviny, které hořčík obsahují a to např. banány, datle, sušené meruňky, tučné ryby, ořechy, semínka…

V případě dalších dotazů nás kontaktujte - laktea@laktea.cz

<= =>
DOSTANE ŠKOLA NĚJAKOU ODMĚNU ZA PRÁCI, popř. poskytnete škole nějaké jiné bonusy?DOSTANE ŠKOLA NĚJAKOU ODMĚNU ZA PRÁCI, popř. poskytnete škole nějaké jiné bonusy?

...
MAJÍ NÁROK NA DOTOVANÉ VÝROBKY ŽÁCI STŘEDNÍCH ŠKOL A VÍCELETÝCH GYMNÁZIÍ?MAJÍ NÁROK NA DOTOVANÉ VÝROBKY ŽÁCI STŘEDNÍCH ŠKOL A VÍCELETÝCH GYMNÁZIÍ?

...
VápníkVápník

Vápník je důležitou minerální látkou, která je nezbytná zejména pro zdravý vývoj zubů a kostí...
Projet Základní školy LOVOSICEProjet Základní školy LOVOSICE

V článku je popis projektu Základní školy Lovosice v soutěži Mléko a my 2018...
Projekt Základní školy ŠebetovProjekt Základní školy Šebetov

V článku plném koláží z fotek představujeme projekt Základní školy ŠEBETOV v soutěži Mléko a my 2018...
Projet Základní školy JOSEFA GOČÁRA, Hradec KrálovéProjet Základní školy JOSEFA GOČÁRA, Hradec Králové

V tomto článku je základní představení projektu Základní školy JOSEFA GOČÁRA v soutěži Mléko a my 2018...
Projekt Základní školy KAŇKA o.p.s.Projekt Základní školy KAŇKA o.p.s.

V tomto článku je popis a fotodokumentace projektu Základní školy KAŇKA o.p.s.ze soutěže Mléko a my 2018...
Projekt AKADEMIA, Základní škola BRNOProjekt AKADEMIA, Základní škola BRNO

Projekt na téma Recyklace obalů mléčných výrobků a recyklohrátky nám zaslala AKADEMIA, Základní škola BRNO v soutěži Mléko a...
Projekt Základní školy MraveništěProjekt Základní školy Mraveniště

Prezentace projektu Základní školy Mraveniště v rámci akce Mléko a my 2018...
Projekt Základní školy OSKAVAProjekt Základní školy OSKAVA

V přiloženém článku je náhled práce a video ukázka ze Základní školy OSKAVA v rámci soutěže Mléko a my 2018...
Projekt Základní školy při zdravotnickém zařízení OPAVAProjekt Základní školy při zdravotnickém zařízení OPAVA

V tomto článku je ukázka z projektového týdne ZŠ při zdravotnickém zařízení OPAVA v soutěži Mléko a my 2018...
Projekt Základní školy HvožďanyProjekt Základní školy Hvožďany

Ukázka z projektového týdne pod názvem Týden s Lakteou od Základní školy Hvožďany v soutěži Mléko a my 2018...
Projekt Základní školy Hany Benešové BORYProjekt Základní školy Hany Benešové BORY

V tomto článku představujeme projekt Základní školy Hany Benešové BORY v soutěži Mléko a my 2018...
Výherci v soutěži Mléko a my 2018Výherci v soutěži Mléko a my 2018

V tomto článku najdete přehled výherců v soutěži Mléko a my 2018...
Mléko a já - pracovní tabulka - vysvětlivkyMléko a já - pracovní tabulka - vysvětlivky

Doporučení jak vyplňovat pracovní tabulku Mléko a já. Její vyhodnocení a další pokyny...
Mají nápoje z ořechů a obilovin stejný obsah živin jako mléko?Mají nápoje z ořechů a obilovin stejný obsah živin jako mléko?

...
Porovnání mléka a nápojů z obilovin a ořechůPorovnání mléka a nápojů z obilovin a ořechů

...
Pravidla soutěže Mléko a my 2018Pravidla soutěže Mléko a my 2018

Propagační akce Mléko a my 2018 (dále jen akce) probíhá na území České republiky od 17. 9. 2017 0:00 do 11. 11. 2018 23:59...
Madeta BOHUŠOVICKÁ MLÉKÁRNA Tetra Pak Hortim EKOFRUKT SLANÝ
LINEA NIVNICE LINEA NIVNICE - HELLO BI ZONES Potravinářská komora ČR Česká technologická platforma pro potraviny